Śladami baśni i legend

W II semestrze roku szkolnego 2024/2025 klasy czwarte realizowały projekt edukacyjny „Śladami legend i baśni”. Okazał się on niezwykłą podróżą przez świat polskich opowieści, podczas której uczniowie poznawali historię, kulturę i twórczość ludową poprzez różne formy aktywności – od teatru, przez podróże, aż po działania twórcze.

Projekt rozpoczęliśmy od obejrzenia spektaklu „Skarbiec polskich legend” w wykonaniu aktorów Teatru Nowoczesnego z Wrocławia. W przedstawieniu w ciekawy i przystępny sposób zaprezentowano wybrane polskie legendy, m.in. o Lechu, Czechu i Rusie, królewnie Wandzie oraz Piaście Kołodzieju. Dynamiczna gra aktorów, nowoczesne efekty oraz humor sprawiły, że spektakl nie tylko nas zainteresował, ale także zainspirował do dalszego poznawania legendarnych historii.

Kolejnym etapem projektu była trzydniowa wycieczka do Krakowa i Wieliczki, podczas której odwiedziliśmy miejsca związane z najważniejszymi polskimi legendami.                      W Krakowie zwiedziliśmy Wawel, Smoczą Jamę oraz Rynek Główny z Kościołem Mariackim. Usłyszeliśmy opowieści o Smoku Wawelskim, królu Kraku, królewnie Wandzie oraz o hejnale mariackim. Przewodnik w barwny sposób przybliżył nam historie, które od wieków są częścią krakowskiej tożsamości. Odwiedziliśmy również Kopalnię Soli w Wieliczce, gdzie podziwialiśmy solne komnaty, w tym Kaplicę św. Kingi. Poznaliśmy legendę o pierścieniu św. Kingi i odkryliśmy, jak ważną rolę w kulturze i historii Polski odegrała ta niezwykła kopalnia.

Dzięki wycieczce  legendy i baśnie stały się dla nas bardziej realne i zrozumiałe.

Zwieńczeniem projektu było przygotowanie teatrzyku kukiełkowego, który stworzyliśmy  na podstawie poznanych legend. Uczniowie samodzielnie wykonali kukiełki, napisali scenariusz i zaprojektowali scenografię. Przedstawienie pt. „Baśnie spod Wawelu i z Wielickiej Soli” zaprezentowaliśmy młodszym kolegom i koleżankom ze szkoły. Dla młodszych uczniów było to pełne emocji spotkanie z baśniowym światem, a dla aktorów – świetna okazja do rozwijania kreatywności, pracy w grupie i publicznych wystąpień.

Dzięki różnorodnym działaniom – spektaklowi, wycieczce i pracy twórczej – udało się stworzyć projekt, który połączył edukację z przyjemnością, a historię z teraźniejszością.